Hírek

Eljárásrend a koronavírus terjedésének megelőzésére - Belső szabályzat

Szent Kamill Idősek Otthonának

Intézményvezetőjétől

3751 Szendrőlád, Dózsa Gy. u. 1. szám

BELSŐ SZABÁLYZAT

Tárgya: Eljárásrend a koronavírus terjedésének megelőzésére és a kockázatok csökkentésére a szociális szakosított ellátást nyújtó, a gyermekek átmeneti gondozását nyújtó, a gyermekvédelmi szakellátást biztosító intézmények és a javítóintézetek részére

 

A belső szabályzat I. mellékletet tartalmaz.

Készítette:
dr Zsíros Lászlóné
intézményvezető

Szendrőlád, 2021. március 15.


Erről értesülnek:

  • ) Fenntartó Önkormányzat Helyben. Részben tájékoztatás, részben krízisterv elkészítése céljából (L.: 11.oldal )
  • ) Polgármester Úr – Covid-19 dossziéjában 1 pld elhelyezendő
  • ) Rendelőintézet Helyben
  • ) Szent Kamill Idősek Otthona valamennyi dolgozója megismerési záradékkal
  • ) Honlapkezelő
  • ) Irattár

A Belső Szabályzat alapja az Emberi Erőforrások Minisztériuma által kiadott új eljárásrend, melynek megnevezése :„ Eljárásrend a koronavírus terjedésének megelőzésére és a kockázatok csökkentésére a szociális szakosított ellátást nyújtó, a gyermekek átmeneti gondozását nyújtó, a gyermekvédelmi szakellátást biztosító intézmények és a javítóintézetek részére

A Kormány a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 478/2020. (XI. 3.) Korm. rendeletével az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető tömeges megbetegedést okozó SARS-CoV-2 koronavírus-világjárvány következményeinek elhárítása, a magyar állampolgárok egészségének és életének megóvása érdekében Magyarország egész területére ismételten veszélyhelyzetet hirdetett ki 2020. november 4-ével. A veszélyhelyzet fennállását a Kormány 2021. február 8-ától a veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendeletével megerősítette.

A veszélyhelyzet ideje alatt teendő, egyes szociális és gyermekvédelmi ellátásokkal kapcsolatos intézkedésekről, valamint a szociális és gyermekvédelmi szolgáltatásoknak a veszélyhelyzet ideje alatt elrendelt működési rendjéről szóló 556/2020. (XII. 4.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) további rendelkezéseket tartalmaz a szolgáltatások működésére vonatkozóan. A Korm. rendelet 2020. december 5-én lépett hatályba, hatályát a Kormány a 2021. február 8. napjával kihirdetett veszélyhelyzettel összefüggő rendkívüli intézkedések hatályának meghosszabbításáról szóló 80/2021. (II. 22.) Korm. rendeletével a koronavírus-világjárvány elleni védekezésről szóló 2021. évi I. törvény hatályvesztéséig, 2021. május 23-ig meghosszabbította.

A Kormány döntése értelmében a szociális, gyermekjóléti vagy gyermekvédelmi szolgáltatónál, intézményben. illetve hálózatnál dolgozó, a veszélyhelyzettel összefüggő, illetve a SARS-CoV-2 koronavírus-világjárvány következményeinek elhárítása érdekében szükséges feladatokat ellátó személy ingyenesen, a menetjegy megvásárlása nélkül veheti igénybe a helyközi és a helyi személyszállítási közszolgáltatást. A jogosultság igazolására a foglalkoztatónak a rendeletben meghatározott igazolást kell kiállítania [a veszélyhelyzet ideje alatt biztosított utazási kedvezményekről szóló 582/2020. (XII. 15.) Korm. rendelet l. melléklet], az igazolás személyazonosság igazolására alkalmas okmánnyal együtt érvényes. Az ingyenes utazásra vonatkozó szabályozás is meghosszabbításra került 2021. május 23-ig.

Az intézményünkben az igazolások kiadásának, meghosszabbításának felelőse:

Gyenes Szabina, akadályoztatása esetén : Kissné Balla Éva

Határidő: soronkívül

Ezzel a Miniszter segíteni kívánja a szociális szakosított ellátást nyújtó intézmények, a családok és gyermekek átmeneti otthonai és a helyettes szülők, valamint a gyermekvédelmi szakellátást biztosító nevelőszülői hálózatok. gyermekotthonok területi gyermekvédelmi szakszolgálatok (a továbbiakban együtt: gyermekvédelmi szakellátási intézmények) és a javítóintézetek új koronavírus okozta egészségügyi válsághelyzet fennállása alatt követendő eljárását. Az eljárásrendben foglaltak visszavonásig érvényesek.

I. A szociális szakosított ellátást nyújtó intézmények működése

1.1. szükséges teendők:

  • Az intézmény folyamatosan tájékozódjon a megelőzéshez kapcsolódóan közzétett információkról, a kiadott kormányhatározatokról és kormányrendeletekről, továbbá az ágazati útmutatókról (www.koronavirus.gov.hu, nnk.gov.hu, www.szocialisportal.hu, www.magyarkozlony.hu), kövesse nyomon az Operatív Törzs bejelentéseit, a hozott intézkedésekről informálja az igénybevevőket és a dolgozókat,  a felmerülő kérdésekre adjon választ, valamint  minden információt adjon át arról, hogy mit tehetnek az igénybevevők és a dolgozók maguk és a környezetük védelme érdekében.

Ezekben a teendőkben kiemelt szerepe az intézményünkben a szakdolgozóknak van, külön kiemelve a foglalkozásokat

Minden dolgozó a maga és a környezetének védelme érdekében ( aki ezt eddig még nem tette meg ) mérlegelje az oltakozási hajlandóságát. Csak a magas beoltottsággal lehet az egészségügyre háruló terhet csökkenti, és a védőoltást követően nemcsak magára és a közvetlen környezetére tud hatással lenni.

  • A szociális szakosított ellátást nyújtó intézményekben élő személyek koruk vagy állapotuk, valamint az intézményi adottságokból fakadóan az új koronavírus kiemelt rizikó csoportját jelentik.

Így elengedhetetlen a prevenciós intézkedések betartása saját maguk és a munkatársak védelme érdekében. A járvány elleni védekezés során azonban figyelemmel kell lenni arra, hogy a védekezés során bevezetett korlátozások a bentlakásos intézményben élők jogait a lehető legkisebb mértékben korlátozzák, és támogassák a kapcsolattartás jogának gyakorlását.

Kapcsolattartásban a korábban kiadott eljárásrend betartását kérem folytatni.

  • A szociális intézményeknél és hálózatoknál a működést engedélyező szerv helyszíni ellenőrzést, csak különösen indokolt esetben, ellátotti érdekből, valamint járványügyi vagy azzal összefüggő okból végezhet. A Magyar Államkincstár helyszíni ellenőrzést nem tarthat.
  • A veszélyhelyzet időtartama alatt a munkavállalókat érő fertőzésveszély minimalizálása érdekében a foglalkoztatottak számára 24 órás munkarend is meghatározható oly módon, hogy a 24 órás munkavégzést követően legalább 48 órás pihenőidőt kell biztosítani a számukra. A 24 órás munkarend meghatározásával érintett munkavállalók számára a délutáni időszakra (14 és 18 óra közötti időtartam alatt történő munkavégzés esetén) és az éjszakai időszakra (18 óra és reggel 6 óra közötti időtartam alatt történő munkavégzés esetén) járó bérpótlékot (műszakpótlékot) ki kell fizetni.

2019 tavaszán élt ezzel a munkarendi lehetőséggel az intézmény, ismételt bevezetése csak a helyzet súlyosbodásával várható, amiről a munkavállalók tájékoztatva lesznek.

  • Az intézmény működésével, különös tekintettel az intézményi elhelyezéssel kapcsolatos ügyintézést elsősorban infokommunikációs eszközök igénybevételével kell biztosítani az intézményt megkereső személyek számára. Amennyiben a körülmények, az ügyintézés tárgya vagy az ügyfél lehetőségei az infokommunikációt nem teszik lehetővé:
  • Az ügyfélszolgálati feladatok ellátására továbbra is Páró Sándornét jelölöm ki, aki az eddig szabályozott módon és helyen végzi az ügyintézéssel kapcsolatos teendőket.
  • Az ügyfélfogadás lehetőleg szabad térben történjen, és ott is úgy kell lebonyolítani, hogy a dolgozó és az igénybevevő közötti távolság az ügyintézési idő alatt a 1,5 m-t meghaladja,
  • több ügyfél esetén az ügyfelek ne tömörüljenek, egyszere csak egy ügyfél intézheti az ügyeit. Ezt előtte egyeztetni kérem, és a tevékenység során betartani. Az ügyfél távozását követően az ügyfélszolgálati irodában/helyiségben a gyakran érintett felületek fertőtlenítését és alapos szellőztetését biztosítani kell. Az ügyfélfogadás során az ügyintéző és az ügyfél is viseljen a szájat és orrot folyamatosan eltakaró maszkot.
  • Az ügyfélfogadásra szolgáló helyiség bejárata előtt folyamatosan biztosítani kell az ügyfél számára kézfertőtlenítési lehetőséget, lehetőleg érintésmentes, automata kézfertőtlenítő adagoló kihelyezésével.

Ennek felelőse: Kissné Balla Éva

1.2. A szociális szakosított ellátást biztosító intézmények eltérő működési rendje a veszélyhelyzet ideje alatt

  • A jogszabályban meghatározott személyi és tárgyi feltételektől ellátási érdekből, a fenntartó döntése alapján ideiglenesen el lehet térni. A fenntartó ellátási érdekből dönthet úgy, hogy a szakosított szociális ellátások működéséhez alkalmazott, a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 1/2000. (I. 7.) SzCsM rendelet (a továbbiakban: Szakmai rendelet) 3. számú mellékletében meghatározott szakképzettségi előírásoknak és/vagy a rendelet 6. §.-ban meghatározott szakmai létszám előírásoknak ideiglenesen nem felel meg, és a szolgáltatás biztosításához szükséges humánerőforrást egyéb módon biztosítja (pl. más kormányzati funkción foglalkoztatott dolgozók átirányításával vagy üres álláshelyek átcsoportosításával, új álláshelyek létrehozásával stb.) A fenntartónak a döntést dokumentált módon kell meghoznia. Ugyanígy megengedett az eltérés pl. az előírt négyzetméter követelmények alól vagy a kötelezően kialakításra kerülő helyiségek tekintetében is, ha az izoláció csak így biztosítható.

Jelenleg a szakmai feltételeknek teljes egészében meg tudunk felelni, a Fenntartó felé jelzéssel nem élünk, de amint ez szükségessé válik, soron kívül jelzem az igényünket.

1.3. A szakosított szociális intézményeket érintő látogatási és intézményelhagyási tilalom, az intézményekbe történő felvétel feltételei

Az Országos Tisztifőorvos által elrendelt látogatási tilalom — az Országos Tisztifőorvos 2020. december 18-án kelt 42935-3/2020/EŰIG számú határozata értelmében — a Magyarország területén működő szakosított ellátást nyújtó szociális intézményekre terjed ki.

A látogatási tilalom célja az ellátottak védelme, megóvása a járványveszélytől.

A látogatási tilalom alól a szakosított szociális intézmények tekintetében az alábbi esetek jelentenek kivételt:

  • A járványügyi vagy az azzal összefüggő hatósági és szakértői ellenőrzések, az ellátottak szakértői vizsgálata;
  • Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által jóváhagyott és a Nemzeti Népegészségügyi Központ által kiadott „Szakosított szociális intézményekben élők kapcsolattartására vonatkozó javaslatok” c. dokumentumban (a továbbiakban: Javaslat) meghatározott kapcsolattartási formák szerint kialakított látogatás. A Javaslat alapján kialakított látogatási rendről az intézménynek teljeskörűen tájékoztatnia kell a lakókat és a hozzátartozókat. A Javaslat az alábbi linken érhető el:

https://www.nnk.gov.hu/index.php/koronavirus-tajekoztato-a-szakositott-szocialisintezmenyekben élők -kapcsolattartasara-vonatkozo-javaslatok

Az intézményünk által szabályozott kapcsolattartási formák az intézmény honlapján megtekinthetők, az intézményben elők pedig folyamatos tájékoztatásban részesülnek.

  • Az ellátottjogi képviselő tevékenysége. Az ellátottjogi képviselő személyesen, előzetes bejelentés nélkül felkeresheti az intézményt, ha az igénybevevő a vele történő kapcsolattartás során kéri, és azt a képviselő szükségesnek tartja, továbbá a hozzá érkezett jelzés(ek), illetve saját tapasztalata alapján szükségesnek tartja.
  • Végstádiumban lévő ellátottaktól való elbúcsúzás és felekezeti meggyőződéshez kapcsolódó végtisztesség nyújtása céljából történő látogatás, melynek során a látogatás hosszára vonatkozóan látogatási időkorlát nem állapítható meg, de egyidejűleg legfeljebb két személy tartózkodhat a végstádiumban lévő személy mellett. A végstádiumban lévő betegek látogatása a járványügyi előírások szigorú betartásával az alábbiak figyelembevételével engedélyezhető:
  • A látogató kabátját, egyéb tárgyi eszközeit egy különálló helyiségben helyezze el, majd ezt követően mossa és fertőtlenítse a kezét.
  • A látogató a látogatás során szájmaszkot viseljen, illetve utcai ruházatát védőköpeny felvételével takarja el. A látogatás alatt használt védőeszközöket az intézmény biztosítja.
  • A látogató tegyen nyilatkozatot, hogy ismeri a koronavírus fertőzés tüneteit, (láz, köhögés, nehézlégzés), fenti tünetekkel nem rendelkezik, illetve az elmúlt 14 napban nem került kapcsolatba igazolt COVID-19 pozitív személlyel.
  • Online és/vagy telefonos előjegyzési felületet kell biztosítani, hogy a látogató időpontot tudjon foglalni.
  • Az intézmény gondoskodik arról, hogy a látogató a lehető legrövidebb úton jusson el az ellátotthoz. Ugyanazon ellátotthoz érkező több személy esetén az előjegyzési idők kialakításánál legalább 30 percet kell biztosítani egy látogatásra.
  • A látogatást követően biztosítani kell a szoba szellőzését, tárgyak fertőtlenítését.
  • Megfelelő tájékoztatást kell biztosítani a kialakított lehetőségekről.
  • A látogatás alatt lehetőség szerint a látogatott is viseljen szájmaszkot.

Ezen szabályoknak a maradéktalan betartása eddig is jelen volt az intézményünkben, ezen változtatni nem kívánok, a betartásért egyéni felelősséggel tartozik minden műszakban levő dolgozó.

A látogatási tilalom alóli kivételek esetében az intézmény által biztosított, a járványügyi intézkedéseknek megfelelő védőöltözet felvételével, a higiénés szabályok betartása mellett történhet a látogatás, ügyintézés.

A látogatási tilalom időszaka alatt minden szakosított ellátást nyújtó intézményben kiemelt figyelmet kell fordítani a hozzátartozók irányába történő tájékoztatási kötelezettség teljesítésére. A tájékoztatást az intézményvezető vagy az általa megbízott személy végzi. A tájékoztatási kötelezettség teljesítése során törekedni kell a részletes, pontos, szubjektív elemeket nélkülöző reális, objektív tényeken alapuló tájékoztatás megadására. A tájékoztatási kötelezettség teljesítésének a módját, időpontját, tartalmát az ellátotti dokumentációban rögzíteni kell.

Tájékoztatási kötelezettségünknek a honlapon teszünk eleget, az ezzel felmerülő kapcsolattartás a saját feladatom, a tájékoztatás helyi szintje a szociális munkatársakra tartozik (faliújság) a személyes kommunikáció korrektsége pedig valamennyi munkavállaló feladata.

A látogatások tényét a Látogatói füzetben is kérem megjeleníteni

Az Országos Tisztifőorvos hivatkozott határozatával elrendelte az intézményekből való intézményelhagyási tilalmat is. Az intézményelhagyási tilalom elrendelésének alapvető célja, hogy a lehető legkisebbre csökkentse a fertőzés lehetőségét, így óvva az egyént és a többi intézményben lakó ellátott egészségét.

Az intézmények az intézményelhagyási tilalom fenntartása érdekében kötelesek mindent megtenni, mindazonáltal kényszerítő eszközzel az ellátottak irányába nem rendelkeznek.

Ha az intézményelhagyási tilalom időszaka alatt az igénybevevő önkényesen, az intézményvezető engedélye nélkül elhagyta az intézményt, csak akkor köteles az intézmény visszaengedni, ha az elkülönítését meg tudja oldani, vagy a visszatérő ellátott rendelkezik két, 48 óra különbséggel vett oro/nasopharyngealis törletminta SARS-CoV-2 PCR vizsgálat negatív eredményével.

Az intézmény erre vonatkozó belső szabályzata e tekintetben eddig is jól működött, ezt kérem tartani a következő időszakban is, hangsúlyozva, hogy a hozzátartozó dönthet úgy, hogy az intézményben élő ellátottat átmenetileg saját otthonában szeretné gondozni:

Ezt a lehetőséget kérem, hogy abban az estben támogassuk, ha a kliensek állapota, érzelmi élete ezt indokolttá teszi, hiszen gazdasági érdekünk mellett vegyük figyelembe azt is, hogy a hosszú otthonlétet követően az idős embernek szinte ismét meg kell küzdeni a beilleszkedési ( visszailleszkedési ) feladatokkal.

0 72 órán belüli távolmaradás abban az esetben engedélyezhető, ha az intézmény a gondozottat visszaérkezés után 10 napig izolálnia tudja.

Az intézményi szűk kapacitás miatt az így pluszban bevállalt izolálásra nem nagyon van lehetőségünk, elsődleges a kórházakból visszatértek izolálása.

o Ha a távolmaradás 72 órán túli intézményelhagyást jelent, az intézménybe a visszatérés feltétele két, legalább 48 óra különbséggel 10 napon belül vett oro/nasopharyngealis törletminta SARS-CoV-2 PCR vizsgálat negatív eredményének bemutatása.

0 72 órán túli intézményelhagyást követően járványügyi érdekből a visszatérés feltételeként előírt PCR vizsgálat térítésmentes. Ennek elvégzésével járó procedúrát azonban a hozzátartozónak kell viselnie.

 

Tekintettel arra, hogy a miniszteri eljárásrend nem tesz különbséget oltott és nem beoltott ellátott tekintetében, a beoltottság ellenére is tartsuk be a fenti szabályokat. ( hiszen a beoltottak is képesek a vírus hordozására, továbbadására)

Az Országos Tisztifőorvos határozatában foglaltak szerint új igénybevételre vonatkozó megállapodást az alábbi feltételek megléte esetén lehet megkötni szakosított ellátást nyújtó szociális intézményben:

új gondozott — mind a saját otthonából, mind egészségügyi intézményből — a felvételt megelőzően a lehető legrövidebb időn belüli, legalább 48 órás időkülönbséggel, két alkalommal elvégzett, oro/nasopharyngealis törletminta SARS-CoV-2 PCR vizsgálat negatív eredménye birtokában vehető fel.

  • Szociális intézmények közötti áthelyezés feltétele két min. 48 óra különbséggel levett oro/nasopharyngealis törletminta SARS-CoV-2 PCR vizsgálat negatív eredménye.

Kérek minden érdekeltet tájékoztatni, hogy „A szakosított szociális ellátásba történő új igénybevételhez kapcsolódó SARS-CoV-2 teszthez szükséges mintavételezést a vizsgálatkéréstől számított egy héten belül kell lebonyolítani, továbbá:  járványügyi érdekből a fenti vizsgálat térítésmentes,  a mintavételezésre mozgásában akadályozott személy esetén a gondozásra váró otthonában az OMSZ mintavételi egységének a bevonásával kerül sor, o mintavételezésre szállítható, gondozásra váró személy esetében az OMSZ fix mintavételi pontjain és a közfinanszírozott egészségügyi szolgáltatók mintavevő helyein kerül sor.”

Az ellátottakra vonatkozó egészségügyi intézményből történő visszavételi feltételeket a Nemzeti Népegészségügyi Központ által kiadott és az emberi erőforrások minisztere által jóváhagyott „ Eljárásrend a 2020. évben azonosított új koronavírussal kapcsolatban (követendő járványügyi és infekciókontroll szabályok) ” c. dokumentum 5. sz. melléklete és a Covid fertőzés gyanújával vagy igazolt Covid fertőzésben szenvedő igénybevevőkkel kapcsolatos feladatokat a „A bentlakásos intézmények COVID-19 fertőzéssel kapcsolatos feladatai ” c. dokumentum tartalmazza, mely az alábbi linken érhető el:

https : // nnk. gov. hu!index. php!koronavirus-taj eko ztato/717 -a-bentlakasos-szoci al i s-intezmenyek-covid19-fertozessel-kapcsolatos-feladatai

1.4. A veszélyhelyzethez kapcsolódó, követendő intézkedések

1.4.1. A szociális intézmények tekintetében

  • Az elrendelt látogatási és intézményelhagyási tilalomra tekintettel a bejáratnál felhívás kihelyezése szükséges a tilalomról, valamint az elérhetőségekről és kommunikációs csatornákról.

A tájékoztató tábla meglétének ellenőrzéséért felelős:

Páró Sándorné, Kissné Balla Éva, Molnár Szabina.

Az intézmény működéséhez elengedhetetlenül szükséges eszközök, anyagok, készletek (a továbbiakban: áru) beszállítóit az intézmény területére be lehet engedni, azonban az áru átvételére a szabadlevegőn (udvaron) vagy egy kijelölt épületrészben kerüljön sor. Az árufogadásra kijelölt épületrészt az ellátottak elől el kell zárni, az áru átvétel ideje alatt a kijelölt épületrészben az áru átvételére feljogosított munkatárs/ak/ tartózkodhatnak. Az áru átvételét követően az épületrészt fertőtleníteni kell. A halasztható beszerzéseket későbbi időszakban kell realizálni. Az áruátvétel során az áruszállító és az áruátvevő személy is viseljen a szájat és orrot folyamatosan eltakaró maszkot. Aruátvételt követően az áruátvevő személy minden esetben mossa, fertőtlenítse a kezét.

Az áruk átvételével kapcsolatos szabályokat a korábbi, jól működő formában kérem betartani továbbra is.

  • Azokat a karbantartási és hibaelhárítási munkálatokat, aminek elmaradása az intézmény folyamatos működését veszélyezteti, el lehet végezni. A halasztható feladatokat későbbi időpontban kell megvalósítani. A hibaelhárítást végző külső szervezet munkavégzését az intézmény által kijelölt munkatárs segítse, lehetőség szerint el kell kerülni az intézmény személyzetével és ellátottjaival történő további érintkezést. A munkálatok befejezésekor az érintett helyiséget, épületrészt indokolt esetben a lehetőségekhez képest fertőtleníteni kell. A karbantartást, javítást végzők figyelmének felhívása az intézményben betartandó járványügyi megelőző szabályokról minden esetben történjen meg.

A fertőzésveszély elkerülése/csökkentése érdekében kérem, hogy a munkálatok elvégzését és annak koordinálását fűzzük fel egyazon napra. Ezért a teendők összesítéséért felelős : Gyenes Szabina, Kissné Balla Éva.

Rendkívüli hibaelhárítást természetesen haladéktalanul meg kell rendelni (fűtéssel, vízzel, elektoromos árammal kapcsolatos), felmérve, hogy azok el nem végzése veszélyezteti az intézményi életet.

 

I .4.2. A szakosított szociális intézmények tekintetében

  • Szükséges a munkavégzésre jelentkező munkatársak /ideértve a munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban vagy vállalkozói szerződéssel foglalkoztatott személyeket is/ és önkéntesek (a továbbiakban: munkavállalók) nyilatkoztatása a munkavégzés megkezdése előtt az egészségi állapotra és arra vonatkozóan, hogy az elmúlt időszakban kerültek-e járványügyi szempontból kockázatot jelentő személlyel kapcsolatba. Az intézménybe érkezéskor, de legkésőbb a munkavégzés megkezdését megelőzően a munkavállalók testhőmérsékletét ellenőrizni kell.

 

A hidegebb idő beálltával ügyelni kell arra, hogy a hideg levegő hűti a testet, ezért pár perces várakozást követően az arcon vagy sállal, sapkával eltakart bőrfelület szabaddá tételével kell a testhőmérsékletet mérni. A nyilatkozattétellel és a testhőmérséklet ellenőrzéssel kapcsolatban kialakított eljárásrend szabályozása során figyelemmel kell lenni a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) által kiadott „Tájékoztató az új típusú koronavírus járványra (Covid-19) tekintettel az egészségügyi válsághelyzet elrendelésével bevezetett járványügyi készültség időtartama alatt a testhőmérséklet mérésével összefüggő egyes adatkezelések kapcsán ", c. dokumentumban megjelent adatvédelmi, adatkezelési előírásokra. Az adatvédelmi tájékoztató az alábbi linken olvasható: https://www.naih.hu/files/NAIH-2020-7465.pdf 

A Tájékoztató I. sz. mellékletként becsatolva.

  • Szükséges felkészülni a betegség tüneteit mutató igénybevevők izolációjára, átgondolni és írásban rögzíteni (izolációs terv) az elkülönítés gyakorlati megvalósítását az intézmény rendelkezésére álló személyi és tárgyi feltételek figyelembevételével. Az izolációs tervben foglaltakról, a lakók elhelyezésében bekövetkező esetleges módosításokról (pl. átköltözés másik szobába) az érdekképviseleti fórum tagjait, a lakókat és a dolgozókat tájékoztatni kell. A tájékoztatás céljából lakógyűlést össze lehet hívni a szociális távolságtartás szabályainak és a higiénés szabályok betartása mellett.

Kialakított izolációs előírásaink jónak bizonyultak, azon változtatást nem kívánok eszközölni. Eddig is a szabályozásunk szerint jártunk el, ami nagyban elősegítette a vírus terjedésének intézményen belüli terjedését. Amennyiben a helyiségek listájában változás következne be, azt tudomásra hozzuk.

  • Az izoláció kivételével az intézményben szobakarantén nem rendelhető el.
  • A fenntartó az intézménnyel közösen, az izolációs terv részeként készítsen ellátási tervet (krízis terv) arra vonatkozóan, ha Covid-19 fertőzöttség vagy érintettség okán a rendelkezésre álló humánerőforrás létszámában olyan mértékű csökkenés következne be, ami az intézmény működéséből származó feladatellátási kötelezettség teljesítését ellehetetlenítené.

Az intézmény rendelkezik Covid un. krízis tervvel. Eddig a megfelelő működésünket ennek a szabályozásnak megfelelően tudtuk biztosítani. Amennyiben a feladatellátási kötelezettségben a humánerőforrás jelentős létszám megcsappanása állna fenn, azt azonnal jelzem a Fenntartó felé, és javaslom, hogy a Fenntartó saját ellátási tervében annak az eshetőségét vizsgálja meg, és dolgozza ki, hogy elsősorban saját fenntartású intézményéből mi módon tud ideiglenesen átcsoportosítani humánerőforráshoz létszámot. Sajnos a település főleg Budapesttől való távolsága miatt,-  ahol gyakori ez a foglalkoztatási forma – nehezen tudna bérmunkaerőt foglalkoztatni, de még Miskolcról is gondot okozna ez a közlekedési viszonyokat figyelembe véve.

Amennyiben felmérte, összeállította a krízishelyzetre bevonható munkavállalókat, úgy annak jegyzékét elérhetőséggel együtt kérem bocsássa az intézmény rendelkezésére, hogy adott esetben az értesítést a munkába állás miatt követlenül tudjuk megejteni.

Bízunk azonban abban, hogy ilyen mértékű krízissel nem kell számolnunk, ugyanis a beoltottság az ellátottak nagy arányánál megtörtént (első és 2. vakcinázás Pfizer oltóanyaggal) A munkavállalók között is növekszik az oltakozási hajlandóság, többen pedig átestek a fertőzésen, ami a gyakorlat szerint egy időre szintén védettséget jelent.

  • Elérhetővé kell tenni az igénybevevők számára a hozzátartozókkal való kapcsolattartáshoz szükséges telefon és számítógép használatot. Javasolt az intézményben olyan helyiség kialakítása számítógép és internet használati lehetőséggel, ahol a lakó elkülönített módon tud virtuális kapcsolatot teremteni a szeretteivel. A számítógép használatához — amennyiben az szükséges - az intézmény nyújtson segítséget. Ügyelni kell arra, hogy a kapcsolattartás elsősorban felügyelet nélkül valósuljon meg.

A kapcsolattartás chat formában való protokollja kidolgozott az intézményünkben, annak a további gyakorlását várom el a jövőben is.

  • Az ellátottjogi képviselővel történő kapcsolatfelvételhez online, elektronikus és telefonos elérhetőséget kell biztosítania az intézménynek az intézmény költségére.
  • Az igénybevevők számára a csomagok fogadása a megfelelő higiéniai szabályok betartása mellett engedélyezett azzal, hogy a megküldött csomagok folyamatos hűtést igénylő terméket nem tartalmazhatnak.

Tekintettel arra, hogy intézményünkben tárolási és személyzeti szabad kapacitás nem áll megfelelően rendelkezésére csomagok fogadására/fertőtlenítésére/tárolására, ezt továbbra sem meri bevállalni megnyugtatóan az intézményünk. Kivételt csupán ünnepek alkalmával teszünk, és kérem hogy tartsuk továbbra is azt a gyakorlatot, hogy Kissné Balla Éva és Molnár Szabina „kívánságlistának „megfelelően eleget tesz az idősek vásárlási kívánalmának. Ez jóval kisebb terhet ró a munkatársakra, mint az egyenkénti csomagfogadás.

  • Az intézménynek kiemelt figyelmet kell fordítania ezen időszak alatt a gondozási egységekben megvalósításra kerülő foglalkoztatásra, kis csoportos és szabadidős tevékenységekre. A foglalkoztatás térjen ki az online, az elektronikus és a telefonos kapcsolattartás rutinjának a megszerzésére.

Felhívom a szociális munkatárs figyelmét, aki a foglalkozások megtartásáért felelős, hogy fókuszáljon kisebb csoportos foglalkozásokra, és minél több tevékenységet szervezzen ki a szabadlevegőre, ahol mozgásos elemek is egészségesebb formában vitelezhetők ki.

Az ellátottak kinti tartózkodásának ideje alatt pedig kérek minden munkatársat, hogy a szobák intenzív, keresztirányú szellőztetését oldja meg.

  • A napi gyakorlatban kapjon hangsúlyt az igénybevevők szabadlevegőn tartózkodásának a megszervezése, kapjon kiemelt figyelmet a nehezen mozgó vagy fekvő igénybevevők levegőztetése és mozgatása.

Ehhez kérem a technikai munkatársat és a szakdolgozókat, hogy a tisztaruha raktárban mindig legyenek elérhetőek plédek, amivel a kevésbé mozgó ellátottak takarásának lehetőségét biztosítani lehet.

  • Az intézményi infekciókontroll feladatokat és az ellátottak COVID-19 megbetegedéssel kapcsolatos teendőit a Nemzeti Népegészségügyi Központ által kiadott és az emberi erőforrások minisztere által jóváhagyott szociális intézményekre vonatkozó eljárásrend tartalmazza /„Bentlakásos intézmények COVID-19fertőzéssel kapcsolatosfeladatai ” c. dokumentum/, ennek betartása kötelező. Kiemelten felhívjuk a figyelmet a következőkre:
  • A munkatársak fokozottan figyeljék az igénybevevők esetében a tünetek megjelenését. Szükséges a láz és légúti tünetek folyamatos monitorozása az igénybevevők körében (naponta kétszeri, szükség esetén többszöri lázmérőzés, és annak dokumentálása, a változások követésével). Koronavírusra utaló tünet megjelenése esetén haladéktalanul értesíteni kell az intézmény orvosát vagy a háziorvost, és haladéktalanul gondoskodni kell az elkülönítésről.
  • Koronavírusra utaló tünet esetén az ellátottat úgy kell tekinteni, mintha fertőzött lenne, és a járványügyi hatóság döntéséig az írásban rögzített izolációs tervben foglaltak szerint kell eljárni.
  • Folyamatosan biztosítani szükséges az intézmények jogszabályban előírt módon történő egészségügyi ellátását, a szerződött orvosok és egészségügyi szakemberek helyszínen való munkavégzését és rendelkezésre állását, szükség esetén az egészségügyi ellátás biztosítására kötött szerződést felül kell vizsgálni.
  • Az intézményvezetője az intézményben meghatározott orvosi rendelési időn kívül szükség esetén vegye fel a kapcsolatot a területileg illetékes egészségügyi alapellátást biztosító orvosi ügyelettel az orvosi kompetenciába tartozó szakkérdések eldöntése tekintetében.
  • A munkavállalóknak az ellátottakkal való közvetlen érintkezéskor, vagy ha tartósan 1,5 méteren belüli távolságban vannak az ellátottakkal, míg a közösségi programok alkalmával és a közösségi terekben való tartózkodás esetén lehetőség szerint az ellátottaknak is orr-száj maszkot kell viselniük.

 

Tekintettel arra, hogy az átoltottság kb 70-80 %-os, továbbra is tartsuk meg nemcsak az ellátottakkal való érintkezés alkalmával, hanem a munkaidő egészében az orr- és szájmaszk viselését, és a gondozási teendőkön kívül tartsuk meg a másfél méteres védőtávolságot munkavállaló – munkavállaló és munkavállaló- ellátott vonatkozásában , vagy ügyfél esetén is.

Továbbra se bonyolítsunk nagy érkezéseket az ebédlőben, az étel elfogyasztását időseink a saját szobájukban ejtsék meg, a fokozott higiéniai szokások megtartása mellett

 

  • Az alapvető higiéniai szabályok, valamint a köhögési etikett fokozott betartása szükséges az igénybevevők és a munkatársak körében:
  • Kézmosási és -fertőtlenítési lehetőségek megteremtése (étkezés előtt és étkezés után, a lakókkal való érintkezés előtt és után, szennyezett felszínnel való érintkezés után, fekvőbetegek esetében is).
  • A kéz higiénéről való tájékoztatás (plakát, piktogram a kézmosók fölött) kifüggesztése szükséges.
  • Papírtörlők és folyékonyszappan biztosítása a mosdókagylóknál.
  • Étkezés előtti kézmosásra fel kell hívni a figyelmet, és szükség esetén a kézmosás megtörténtét ellenőrizni szükséges. Különösen a demencia tünetével rendelkező ellátottunk esetében legyünk fokozott figyelemmel
  • Tüsszentés és köhögés esetén papírzsebkendő használata, amit azonnal szemetesbe kell dobni, majd alapos kézmosás szükséges.
  • A felsőruházat és a személyes textíliák gyakoribb tisztítása.
  • A megszokott érintkezési, üdvözlési formákat, például a kézfogást, a puszit, a baráti ölelést mellőzni kell.
  • Az intézménybe való belépéskor — és az intézménybe való tartózkodás ideje alatt akár többször is szükséges az alapvető kézfertőtlenítés megtétele, kézhigiéné fenntartása, amelyet a munkatársaknak kötelező figyelemmel kísérni, ellenőrizni.
  • Folyamatosan nyomon kell követni az ellátottak alap higiénés állapotát, a fürdésre, tisztálkodásra, a ruha cseréjére fel kell hívni az ellátottak figyelmét.
  • Az igénybevevők ruháit fertőtlenítő mosószerrel vagy fertőtlenítő adalékot tartalmazó mosószerrel szükséges mosni, a fertőtlenítő mosószeren feltüntetett hőfok, koncentráció és behatási idő figyelembe vételével.
  • Az intézmények fertőtlenítő takarítását folyamatosan biztosítani szükséges (beleértve a lakószobákat, közösségi helyiségeket, vizes helyiségeket és a munkatársak tartózkodására szolgáló helyiségeket is, korlát, kilincs, kapcsoló stb.), az igénybevevők takarításba történő bevonása kizárólag felügyelettel lehetséges.
  • Az intézményben lévő felületeket naponta több alkalommal fertőtleníteni kell, különös tekintettel az asztalokra, székekre, matrachuzatokra, ágykeretekre és minden olyan tárgyra, amelyet az ellátottak saját maguk kezelnek és kézzel gyakran érintenek (pl.: mikrohullámú sütő, televízió távirányító, számítógép, telefon, kulcs stb.).
  • Az épületet és annak minden helyiségét naponta többször szükséges átszellőztetni.
  • A közösségi terekben kerülni kell a zsúfoltságot, az étkezések alkalmával biztosítani kell a személyek közötti legalább 1,5 méteres távolságot. Az igénybevevők közötti interakciókat a lehetőségekhez mérten minimalizálni szükséges, a tálalóedények fertőtlenítő mosogatására kiemelt figyelmet kell fordítani. Az éttermi közös eszközök (pl.: só-, borsszóró stb.) használata kerülendő. illetve amennyiben ez nem megoldható ezen eszközök rendszeres fertőtlenítését el kell végezni.

Ezen utasítások betartásáért és betartatásáért minden munkavállaló egyéni felelősségi körben felel.

  • A szociális szakosított intézményekben a készpénzzel történő térítési díj befizetést lehetőség szerint meg kell szüntetni, fel kell hívni a fizetési kötelezettséggel rendelkező személyek, hozzátartozók figyelmét arra, hogy fizetési kötelezettségüket átutalással vagy postai befizetéssel teljesítsék.

2020 -tól bevezettük ezt az intézkedést, a további megtartás tehát indokolt. Felelőse: Páró Sándorné

  • Az intézmény elhagyását tiltó rendelkezésekre tekintettel, az alkohol fogyasztás hiányából adódó állapotváltozásra vonatkozó, orvos által ajánlott terápia alkalmazása ajánlott.

Felelős: Kissné Balla Éva, Kalocsainé Virág Beáta

.

11.1. Minden ellátási forma esetében:

 A fenntartó (állami, egyházi és civil) biztosítsa a szükséges fertőtlenítőszereket megfelelő mennyiségben, valamint a szükséges védőfelszerelést, és nyújtson támogatást az intézménynek a védekezéshez.

A miniszteri utasítást e tekintetben mind a Fenntartó, mind az intézmény magára nézve kötelezőnek tartja.

Prof. Dr Kásler Miklós 2021. március 13.-i keltű eljárásrendjének lezárása a következők szerint látott napvilágot :

Budapest, 2021. március ,

Prof. Dr. Kásler Miklós miniszter

Ervényes 2021. március „ ” napjától azzal, hogy a 2020. szeptember 9-én kelt Eljárásrend a koronavírus terjedésének megelőzésére és a kockázatok csökkentésére a szociális szakosított ellátást nyújtó, a gyermekek átmeneti gondozását nyújtó, a gyermekvédelmi szakellátást biztosító intézmények és a javítóintézetek részére című dokumentum érvényét veszti.

 

Mivel a fentiek szerint jelölve nincs, hogy mikortól érvényes, elrendelem a 2021. március 13. napján kiadott eljárásrenden alapuló Belső Szabályzatomnak a kiadástól való hatályosságát ( 2021. március 15. )

Belső szabályzatom 1 db mellékletet tartalmaz-

Szendrőlád, 2021. március 15.

dr Zsíros Lászlóné
intézményvezető

  • melléklet :

https://www.naih.hu/files/NAIH-2020-7465.pdf

NAIH/2020/7465 Tájékoztató az új típusú koronavírus járványra (Covid-19) tekintettel az egészségügyi válsághelyzet elrendelésével bevezetett járványügyi készültség időtartama alatt a testhőmérséklet mérésével összefüggő egyes adatkezelések kapcsán I. A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz (a továbbiakban: Hatóság) az új típusú koronavírus járvány rohamos terjedése miatt ismételten számos megkeresés érkezett mind a köz-, mind pedig a magánszférába tartozó szervezetektől, intézményektől az általuk a járvány második hulláma miatt, a terjedés megakadályozása érdekében bevezetni kívánt adatkezelések jogszerűségének megítélése kapcsán. A Hatóság a honlapján 2020. március 10. napján közzétett, NAIH/2020/2586. számú, a koronavírus járvánnyal kapcsolatos adatkezelésekről szóló Tájékoztatójában – más tagországok felügyeleti hatóságainak álláspontjával összhangban – akként foglalt állást, hogy az akkori magyarországi járványügyi helyzetre tekintettel nem tartja arányosnak, így az adatvédelmi alapelveknek megfelelőnek a diagnosztikai eszközökkel (így különösen, de nem kizárólagosan lázmérő) alkalmazásával járó egészségügyi adatkezelés előírását, testhőmérsékletre kötelezően kiterjedő szűrővizsgálat bevezetését. A megkereső szervezetek kérdése e körben arra irányult, hogy a 2020. tavaszi helyzethez képest jelentősen megnövekedett esetszám már megalapozhatja-e az ilyen típusú adatkezelések arányosságát, szükségességét. Fentiek mellett 2020. október 1. napjától a járványügyi készültségi időszak védelmi intézkedéseiről szóló 431/2020. (IX. 18.) Korm. rendelet 4-5. §-ai előírják, hogy a köznevelési és szakképző intézményekben kötelező a testhőmérséklet ellenőrzése, amelynek az intézménybe történő érkezéskor mindenki köteles magát alávetni. Számos beadvány kezdeményezte a Hatóság állásfoglalását e kötelező adatkezelés jogszerűségének megítélése kapcsán. Ezek alapján a Hatóság az alábbi általános iránymutatást adja az az egészségügyi válsághelyzet idején alkalmazott diagnosztikai eszközökhöz kötődő adatkezelések kapcsán. II. Fontos leszögezni, hogy a hazai jogszabályi környezetben a digitális és analóg lázmérőkkel végzett testhőmérséklet ellenőrzés – csakúgy, mint a hőkamerák, beléptető hőkapuk alkalmazása – adatkezelésnek1 minősül, ha annak érintettje azonosított, vagy azonosítható. Az Európai Adatvédelmi Biztos azonos tárgyban született,2 kizárólag az Európai Unió intézményeire irányadó 1 A GDPR 4. cikk 2. pontja szerint adatkezelés „a személyes adatokon vagy adatállományokon automatizált vagy nem automatizált módon végzett bármely művelet vagy műveletek összessége, így a gyűjtés, rögzítés, rendszerezés, tagolás, tárolás, átalakítás vagy megváltoztatás, lekérdezés, betekintés, felhasználás, közlés továbbítás, terjesztés vagy egyéb módon történő hozzáférhetővé tétel útján, összehangolás vagy összekapcsolás, korlátozás, törlés, illetve megsemmisítés.” 2 Orientations from the EDPS:Body temperature checksby EU institutions in the context of the COVID-19 crisis (5. oldal) https://edps.europa.eu/sites/edp/files/publication/01-09- 20_edps_orientations_on_body_temperature_checks_in_the_context_of_euis_en.pdf 2 tájékoztatásában foglaltaktól eltérően ugyanis a magyar jogszabályi környezet a GDPR3 szabályait rendeli alkalmazni a nem automatizált eszközökkel végzett adatkezelések vonatkozásában is.4 Tehát az abban megfogalmazott eltérő álláspontra történő hivatkozás – amely szerint az egyszerű digitális vagy analóg lázmérő alkalmazása esetén nem kell az adatkezeléshez kötődő előírásokat figyelembe venni – a hazai jogszabályi környezetben nem helytálló, az adatvédelmi előírások az ilyen eszközökre is alkalmazandók. A Kormány a járványügyi készültség bevezetéséről szóló 283/2020. (VI. 17.) Korm. rendeletével 2020. június 18. napjától Magyarország egész területére egészségügyi válsághelyzet elrendelésével járványügyi készültséget vezetett be. Az annak kapcsán beérkező megkeresések vizsgálata során, továbbá az ezt követő időszakban is folyamatosan és jelentősen emelkedő esetszámra tekintettel a Hatóság arra a következtetésre jutott, hogy az egészségügyi válsághelyzetben az új típusú koronavírus járvány jelenlegi, közösségi terjedéssel és tömeges megfertőződésekkel járó időszakában a testhőmérséklet-méréssel összefüggő diagnosztikai szűrőeszközök alkalmazása alapelvszerűnek minősül, ha az alábbi feltételek együttesen teljesülnek: - az adatkezelő tulajdonában, használatában álló területére, épületeibe történő beléptetés során; - valamennyi belépni szándékozó személyre egységesen kiterjedő védelmi intézkedésként (ún. „héjvédelem”) kerül alkalmazásra; - az a testhőmérséklet-mérés alanyának kifejezetten ezen adatkezelési cél érdekében történő azonosításához nem kötött, és - semmilyen módon nem jár adat rögzítésével, további tárolásával, továbbításával. III. A Hatóság mindenekelőtt rögzíti, hogy az adatkezelő felelőssége, hogy valamennyi adatkezelését, így a testhőmérséklet mérésével kapcsolatos adatkezelést is, az adatvédelmi alapelveknek – így kiemelten az elszámoltathatóság elvének – történő megfelelés figyelembevétele mellett alakítsa ki. Ahogyan ezt a Hatóság már korábban is kifejtette, önmagában abból a tényből, hogy valakinek magasabb a testhőmérséklete, nem vonható le egyértelműen az a következtetés, hogy az új típusú koronavírus járvánnyal fertőzött, így a belépésnél történő testhőmérséklet-mérés alapján az adatkezelő semmilyen következtetést nem vonhat le az adott személy egészségi állapotára vonatkozóan, pusztán a belépés engedélyezésére vagy megtagadására jogosult az általa előre meghatározott objektív szempontok alapján. Tehát ezen védelmi intézkedés keretében az adatkezelő kizárólag arra vonatkozóan hozhat döntést, hogy a területére belépést megkísérlő valamennyi – akár vele munkavégzésre irányuló jogviszonyban álló, akár más egyéb – személy belépését engedélyezi (azért, mert a mért érték alacsonyabb az előre meghatározott értéknél), avagy azt megtagadja (azért, mert a mért érték magasabb az előre meghatározott értéknél, így kockázatot hordoz más személyekre nézve), hiszen az intézkedés céljának eléréséhez csak ebben az esetben lehet alkalmas eszköz a testhőmérséklet mérése. Ha az adatkezelő nevében eljáró személy a belépést megtagadja, akkor az érintett feladata a helyzet további kezelése (orvoshoz fordulás, betegszabadság és táppénz ügyintézés, munkahelyi vezető tájékoztatása, stb.). A Hatóság emellett felhívja a figyelmet arra is, hogy a mérés alanyának kifejezetten ezen adatkezelés céljából (belépési jogosultság megállapítása a mért testhőmérséklet 3 Az Európai Parlamenti és a Tanács (EU) 2016/679 rendelete (2016. április 27.) a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről (általános adatvédelmi rendelet). 4 Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 2. § (4) bekezdés, valamint az egyének védelméről a személyes adatok gépi feldolgozása során, Strasbourgban, 1981. január 28. napján kelt Egyezmény kihirdetéséről szóló 1998. évi VI. törvény 3. § 3 alapján) történő azonosítása – az adatvédelmi alapelvekre figyelemmel kialakított jogszabály rendelkezése hiányában – sem a mérést megelőzően, sem pedig a belépés megtagadását követően nem indokolható, arról csak statisztikai adat gyűjthető (pl. hány főt nem engedett be az adatkezelő az épületbe). Ugyan a jelen dokumentumnak nem lehet célja valamennyi élethelyzetet lefedni, de természetesen előfordulhat olyan kivételes eset, hogy valakinek a testhőmérséklete általánosságban az átlagosnál magasabb, például akár valamilyen betegség, vagy gyógyszeres kezelés miatt. Ebben az esetben arra például van lehetőség, hogy az adatkezelő az általa előzetesen kialakított eljárásrendnek megfelelően és az adatkezelésről az érintettek rendelkezésére bocsátott tájékoztatást követően olyan tartalmú, orvos által kiállított dokumentum érintett általi bemutatását elfogadja a belépésnél történő mérés előtt, amely szerint az érintett személy a magasabb testhőmérséklet ellenére jogosult közösségbe menni. Budapest, 2020. október 14. Dr. Péterfalvi Attila elnök c. egyetemi tanár