Új eljárásrend lép életbe
2020 szeptember 22. napján lépett életbe a Szociális Ágazati Portálon megjelent az Emberi Erőforrások Minisztériuma által kiadott „Eljárásrend”
Ennek tárgya:
a koronavírus terjedésének megelőzésére és a kockázatok csökkentésére a szociális szakosított ellátást nyújtó, a család- és gyermekjóléti szolgáltatást nyújtó, gyermekek átmeneti gondozását nyújtó, a gyermekvédelmi szakellátást biztosító intézmények és a javítóintézetek részére.
Ezen Eljárásrendben a Miniszter segíteni kívánja a szociális szakosított ellátást nyújtó intézmények COV1D-19 vírus második hulláma okozta járványveszély miatt követendő eljárást. Az Eljárásrendben foglaltak visszavonásig érvényesek.
Az intézményvezetői útmutatóban a Miniszter Eljárásrendjéből csupán a szakosított ellátását nyújtó intézmények számára összegyűjtött útmutatót emelem ki.
I. A szociális szakosított ellátást nvúitó intézménvek esetében szükséges:
Az intézmény
• folyamatosan tájékozódjon a megelőzéshez kapcsolódóan közzétett információkról, a kiadott kormányhatározatokról és kormányrendeletekről, továbbá az ágazati útmutatókról (wiiwv.koronavirus.gov.hu, www.nnk.gov.huh www.szocialisporta1.hu, www'.magyarkoz1ony.hu),
• kövesse nyomon az Operatív Törzs bejelentéseit,
• a hozott intézkedésekről informálja az igénybevevőket és a dolgozókat,
• a felmerülő kérdésekre adjon választ, valamint
• minden információt adjon át arról, hogy mit tehetnek az igénybevevők és a dolgozók maguk és a környezetük védelme érdekében.
Intézményünkben ezek szabályozása korábban megtörtént, azon változtatást nem eszközölünk, kérem továbbá is a munkavállalóktól, hogy munkájuk során e szerint járjanak el.
A szociális szakosított ellátást nyújtó intézményekben élő személyek koruk vagy állapotuk (idősek, fogyatékos személyek, hajléktalanok, pszichiátriai- és szenvedélybetegek) az intézményi adottságokból fakadóan az új koronavírus kiemelt rizikó csoportját jelentik, így elengedhetetlen a prevenciós intézkedések betartása saját maguk és a munkatársak védelme érdekében.
Érzékelhető, hogy az intézkedések legtöbbje ezen intézmények napi rutinja, betartásuk viszont jelenleg kiemelten fontos. Ennek az az oka, hogy a vírus terjedése egy exponenciális szakaszba ért, és a fegyelmezettség jól érzékelhetően alább hagyott a lakosság körében, nagyon nőnek a pozitív esetszámok, szaporodnak a kontaktok.
Intézményünkben ennek a célkitűzésnek igyekeztünk eddig is megfelelni, és ezen túl is kérem az elírások fokozott betartását.
Az Országos Tisztifőorvos ismételten elrendelte a látogatási tilalmat - a 2020. szeptember 7.-én kiadott határozata értelmében – mely a Magyarország területén működő szakosított ellátást nyújtó szociális intézményekre terjed ki.
A szociális szakosított ellátás körébe tartoznak a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 57. § (2) bekezdés a)-f} pontja szerinti intézmények, így az ápolást, gondozást nyújtó intézmény, mely kategóriába intézményünk is tartozik.
A látogatási tilalom célja az ellátottak védelme, megóvása a járványveszélytől.
A látogatási tilalom alól az alábbi esetek jelentenek kivételt:
• járványügyi, vagy azzal összefüggő hatósági és szakértői ellenőrzések
• az ellátottjogi képviselő előzetes bejelentés nélkül felkeresheti az intézményt, ha az igénybevevő a vele történő kapcsolattartás során kéri, és azt a képviselő szükségesnek tartja, továbbá a hozzá érkezett jelzés (ek) illetve saját tapasztalata alapján szükségesnek tartja
• Végstádiumban levő ellátottaktól való elbúcsúzás és felekezeti meggyőződéshez kapcsolódó végtisztesség nyújtása céljából történő látogatás.
Ezen kivételek esetében az intézmény által biztosított, a járványügyi intézkedésnek megfelelő védőöltözet felvételével, a higiénés szabályok betartása mellett történhet látogatás.
Külön kérek minden Kolleganőt, ha ilyen kivételes látogatás történik, szigorúan figyelmeztessék a szakértőt, ellátottjogi képviselőt, egyházi személyt, hozzátartozót a helyes maszk használatára, és egyéb higiéniés szabályok betartására.
Elrendelem továbbá, hogy a rendkívüli helyzeten kívül az ellátottjogi képviselő is az igénybevevőkkel lehetőség szerint elektronikus úton és telefonon tartson kapcsolatot.
Az elektronikus kapcsolattartás során az ellátottjogi képviselő tapasztalata alapján meg fogja tudni ítélni, hogy szükséges- e a személyes megjelenése az intézményben vagy sem.
A végstádiumban levő betegektől való elbúcsúzás és felekezeti meggyőződéshez kapcsoló végtisztesség nyújtása céljából történő látogatást is úgy kell megejteni, hogy az intézményben megjelenő személyek ne lehessenek más ellátott kontaktjai.
Az Országos Tisztifőorvos továbbá elrendelte az intézményekből való intézmény-elhagyási tilalmat is.
Tette ezt azzal az alapvető céllal, hogy a lehető legkisebbre csökkentse a fertőzés lehetőségét, így óvva az egyént és a többi intézményben lakó ellátott egészségét.
Ennek értelmében az intézményt elhagyni kizárólag indokolt esetben (pl. szükséges egészségügyi vizsgálat elvégzése érdekében) és különösen méltányolható helyzetben (pl. közeli hozzátartozó halála esetén) az intézményvezető külön engedélyével lehetséges. Az intézmény kertjében, udvarán történő tartózkodás megengedett, de ott is tartsuk be a maszkhasználatot, a higiéniai szabályokat, valamint védőtávolságok megtartását.
Az egészségünk védelme érdekében ezzel tudjuk minimalizálni a járvány intézményekben történő megjelenésének lehetőségét, valamint esetleges terjedését.
Az intézmények az intézmény-elhagyási tilalom fenntartása érdekében kötelesek mindent megtenni, mindazonáltal kényszerítő eszközzel az ellátottak irányába nem rendelkeznek.
Ha az intézmény elhagyási tilalom időszaka alatt az igćnybevevő önkényesen, az intézményvezető engedélye nélkül elhagyta az intézményt, csak akkor köteles az intézmény visszaengedni, ha az elkülönítését meg tudja oldani, vagy a visszatérő ellátott rendelkezik két, 48 óra különbséggel vett oro/nasopharyngealis törlésminta SARS-CoV-2 PCR vizsgálat negatív eredményével.
Tekintettel arra, hogy az intézményünkben fenntartott szobák elsősorban a kórházból, vizsgálatokról visszaérkezettek részére van fenntartva izolációs céllal, ezért az intézményelhagyás önkényes esetekor elsősorban a hozzátartozóval kell közreműködnünk, hogy az ellátott ápolásának lehetőségét a saját otthonában oldja meg, a zárlat feloldásáig. Volt már erre példa az intézményben, kérem ennek a folytatását a továbbiakban is.
A hozzátartozó dönthet úgy, hogy az intézményben éłő ellátottat átmenetileg saját otthonában szeretné gondozni.
Ha a feltételei mégis fennállnának az ellátott intézménybe történő visszatérésének, amihez két, 48 óra különbséggel vett oro/nasopharyngealis törletminta SARS-CoV-2 PCR vizsgálat negatív eredményének bemutatása szükséges, annak költségeit nem vállalja fel az intézmény. (kivéve, ha az ellátottnak hozzátartozója nincs, és a költőpénzéből annak költségei nem fedezhetők).
Az intézményi helyiségek szűkössége miatt – ha izolálni nem tudunk, vagy az ellátott állapota ezt megnehezítené, - továbbra is tartsuk magunkat a fokozott biztonság érdekében ahhoz, (mint ahogy azt tavasszal is tettük) hogy a zárlat feloldását követően veszünk vissza ellátottat. Az aggály abból adódik, hogy a negatív mintavétel után is fertőződhet a visszahozandó ellátott.
A COVID 19 első hulláma alkalmával az Országos Tisztifőorvos határozatával — az éjjeli menedékhelyek kivételével — azonnali felvételi zárlatot rendelt el Magyarország összes szociális szakosított ellátást nyújtó intézményében.
Most a 2. hullámban kiadott Eljárásrendben eltekintettel ettől a zárlattól, és a következők szerint rendelkezett az új ellátotti jogviszony keletkeztetésének tárgyában:
• saját otthonából, vagy egészségügyi intézményből bekerülő új ellátottnak a felvételt megelőző 5 napon belüli, legalább 48 óra különbséggel, két alkalommal elvégzett SARS-CoV-2 teszt negatív eredményével kell rendelkeznie.
Az intézmény fenntarthatósága érdekében eddig is vettünk át elsősorban egészségügyi intézményből átadásra kerülő rászoruló személyt.
Nagyon fegyelmezett szabálykövetéssel el tudtuk érni, hogy vírusmentesek voltunk, de most nagyobb a veszély, hiszen jóval magasabb számban vannak igazolt fertőzöttek.
Ezért a fokozott biztonság betartása miatt továbbra is izolálunk az intézményünkben még akkor is, ha negatív teszteredmények vannak.
A Tisztifőorvos Eljárásrendje is tartalmazza, hogy
a következő intézkedések betartása szükséges:
o Az elrendelt látogatási és intézmény-elhagyási tilalomra tekintettel a bejáratnál felhívás kihelyezése szükséges a tilalomról, valamint az elérhetőségekről és kommunikációs csatornákról.
Továbbra is kérem a kapukon kihelyezett táblák ellenőrzését, hogy biztosak legyünk abban, hogy az informatív jellegét meg tudja tartani.
A honlapon is jelentessük meg ennek a tényét.
o Az intézmény működéséhez elengedhetetlenül szükséges eszközök, anyagok, készletek (a továbbiakban: áru) beszállítóit az intézmény területére be lehet engedni, azonban az áru átvételére a szabadlevegőn (udvaron) vagy egy kijelölt épületrészben kerüljön sor. Az árufogadásra kijelölt épületrészt az ellátottak elől el kell zárni, az áru átvétel ideje alatt a kijelölt épületrészben az áru átvételére feljogosított munkatárs/ak/ tartózkodhatnak. Az áru átvételét követően az épületrészt fertőtleníteni kell. A halasztható beszerzéseket későbbi időszakban kell realizálni.
Továbbra is kérem, hogy az áruátvételre vonatkozó belső szabályzatban foglaltakat teljesítsék a munkavállalók, maradéktalanul.
• Azokat a karbantartási és hibaelhárítási munkálatokat, aminek elmaradása az intézmény folyamatos működését veszélyezteti, el lehet végezni. A halasztható feladatokat későbbi időpontban kell megvalósítani. A hibaelhiárítást végző külső szervezet munkavégzését az intézmény által kijelölt munkatárs segítse, lehetőség szerint el kell kerülni az intézmény személyzetével és ellátottjaival történő további érintkezést. A munkálatok befejezésekor az érintett helyiséget, épületrészt indokolt esetben a lehetőségekhez képest fertőtleníteni kell.
Ezen munkálatok elvégzését továbbra is a Belső utasításunkban foglaltak szerint segítsék a munkatársak
• Szükséges a műszakra jelentkező munkatársak nyilatkoztatása a műszak megkezdése elött az egészségi állapotra és arra vonatkozóan, hogy az elmúlt időszakban került-e járványügyi szempontból kockázatot jelentő személlyel kapcsolatba.
Tartsuk be tehát továbbra is a hőmérőzés, és a kikérdezés gyakorlatát.
A konyhát üzemeltető DMF ker szolgáltatótól is naponta kérjük meg a dolgozóikra vonatkozó ezen dokumentumot.
Annak, hogy ez a birtokunkba legyen, felelőse:
• vezető ápoló
• gondozási egységvezető ápoló
Minden munkavállalótól megkövetelem, hogy ha (pihenőidejében is )bármilyen gyanús esetet tapasztal magán, ami a COVID-dal összeegyeztethető, haladéktalanul jelentse azt a vezető ápolónak, vagy intézményvezetőnek. Ne várja meg a következő műszakbeosztásának az idejét.
A vezet ápoló, gondozási egységvezető ápoló, valamint műszakvezető ápoló fokozottan figyelje, hogy a takarítónők tartsák a megfelelő védőtávolságot, helyesen járjanak el maszkhasználat tekintetében is, és végezzenek fokozott és folyamatos fertőtlenítést.
• Szükséges felkészülni a betegség tüneteit mutató igénybevevők izolációjára, átgondolni es írásban rögzíteni az elkülönítés gyakorlati megvalósítását az intézmény rendelkezésére álló személyi és tárgyi feltételek figyelembevételével. Az izolációs tervben foglaltakról, a lakók elhelyezésében bekövetkező esetleges módosításokról (pl. átköltözés másik szobába) az érdekképviseleti fórum tagjait, a lakókat és a dolgozókat tájékoztatni kell. A tájékoztatás céljából tavasszal nem lehetett lakógyűlést összehívni, most össze lehet hívni, de csak a szociális távolságtartás szabályainak és a higiénés szabályoknak a betartása mellett.
A tájékoztatásra foglalkoztatás, egyéni beszélgetések alapján is sor került, de az új, különösen az izolált betegeknek (ha értelmi képességük azt megengedi) adjuk át a kiadott írásos anyagot, a Házirenddel együtt.
• Az izoláció kivételével az intézményben szobakarantén nem rendelhető el.
• Továbbra is tartsuk az intézményben a készpénzzel történő térítési díj befizetést.
Bízom ennek a módszernek a további sikerességében, ugyanis ezzel probléma eddig nem adódott (átutalás, postai befizetés)
• Elérhetővé kell tenni az igénybevevők számára a hozzátartozókkal való kapcsolattartáshoz szükséges telefon és számítógép használatot. Javasolt az intézményben olyan helyiség kialakítása számítógép és internet használati lehetőséggel, ahol a lakó elkülönített módon tud virtuális kapcsolatot teremteni a szeretteivel. A számítógép használatához — amennyiben az szükséges - az intézmény nyújtson segítséget. Ügyelni kell arra, hogy a kapcsolattartás lehetőség szerint felügyelet nélkül valósuljon meg.
Intézményünkben a videohívás és a telefonos kapcsolattatás gyakorlata kezdetektől meg lett teremtve. Az épület adottságaira tekintettel eddig sem tudtunk ilyen célra – a foglalkoztatót kivéve – külön helyiséget biztosítani, de a telefonálások intim helyzetét megteremtettük az irodákban.
Azon időseink, akik a technika ezen eszközeit kezelni tudják, általában rendelkeznek is az eszközzel, egyéb esetekben pedig szükségtelen, tehát marad a telefonhasználat, munkatársi segítséggel, amennyiben a kapacitás azt engedi, a videohívások.
• Az ellátottjogi képviselővel történő kapcsolatfelvételhez online, elektronikus és telefonos elérhetőséget kell biztosítani az intézménynek az intézmény költségére.
• A Tisztifőorvos asszony akként rendelkezett, hogy az igénybevevők számára a csomagok fogadása a megfelelő higiéniai szabályok betartása mellett engedélyezett azzal, hogy a megküldött csomagok romlandó terméket nem tartalmazhatnak.
Tekintettel arra, hogy az intézmény a csomagokat fertőtleníteni és különösen kapacitás hiányában tárolni nem tudja, csomagokat továbbra sem fogadunk be, kivéve rendkívüli eseteket, pl. új beköltöző holmijának későbbi pótlása. A másik gond, ami Szendrőládhoz köthető, hogy csomagkiszállítás nincs, és egyik munkatárs fizika kapacitása sem teszi lehetővé a csomagok szállítását (kézben történő átcipelését), a biztonságot pedig az azokért való sorban állás nagymértékben veszélyeztetné.
Jól bevált gyakorlatunk, hogy inkább különösen rendezvényeink alkalmával édességeket vásárolunk az időseinknek, felszaporítjuk a gasztronómiai élményeket, mint bográcsozás, vagy szalonnasütés.
Sajnos azt is láttuk, hogy a csomagbevételek esetében nem tudták betartani a hozzátartozók, hogy romlandó élelmiszer ne legyen a csomagban, azon kívül nagy mennyiségű (literben mérhető) szesz is került be az intézménybe, aminek a kontrolálhatósága lehetetlen lett.
Hatása pedig kiszámíthatatlan volt, különösen úgy, hogy már teljes mértékben leszoktak az alkoholfogyasztásról.
Inkább bevállaljuk a „szeretet-csomagok” pótlásával járó kiadásokat, mert nem tudunk megfelelő körülményeket biztosítani a fogadásra, ez pedig kockázatnövelő tényező.
• Az intézménynek kiemelt figyelmet kell fordítani ezen időszak alatt a gondozási egységekben megvalósításra kerülő foglalkoztatásra, kis csoportos és szabadidős tevékenységekre. A foglalkoztatás térjen ki az online, az elektronikus és a telefonos kapcsolattartás rutinjának a megszerzésére.
Kiemelten felhívom a foglalkoztatásszervező figyelmét arra, hogy a társas kapcsolatok elősegítése során teremtsen ehhez megfelelő kontaktot az ellátottak körében is, hiszen sok idős emberünk rendelkezik pl digitális írástudással.
• A napi gyakorlatban naponta több alkalommal kapjon hangsúlyt az igénybevevők szabadlevegőn tartózkodásának a megszervezése, kapjon kiemelt figyelmet a nehezen mozgó vagy fekvő igénybevevők levegőztetése és mozgatása.
Kérem, hogy a levegőre történő levitelbe minden kolleganő kapcsolódjon be. A mozgatás és szellőztetés az izolációs szobákban is rendszeres legyen, és mozgatásnál mindig az egyéni tervre építsünk, ne egységesítsünk.
Különösen építek az intézményben mozgásterapeutai szakképesítéssel vagy gyakorlattal rendelkező szakdolgozók tapasztalatára, tudásátadására
• Az intézményi infekciókontroll feladatokat és az ellátottak COVID-19 megbetegedéssel kapcsolatos teendőit az Országos Tisztifőorvos és a Miniszter által jóváhagyott szociális otthonokra vonatkozó eljárásrend tartalmazza, ennek betartása kötelező. Kiemelten felhívjuk a figyelmet a következőkre:
Továbbra is megtartom azt az elvárást, hogy
• A munkatársak fokozottan figyeljék az igénybevevők esetében a tünetek megjelenését.
• Szükséges a láz és légúti tünetek folyamatos monitorozása az igénybevevők körében (naponta kétszeri, szükség esetén többszöri lázmérőzés, és annak dokumentálása, a változások követésével).
• Koronavírusra utaló tünet megjelenése esetén haladéktalanul értesíteni kell az intézmény orvosát vagy a háziorvost, és haladéktalanul gondoskodni kell az elkülönítésről.
• Koronavírusra utaló tünet esetén az ellátottat úgy kell tekinteni, mintha fertőzött lenne, és a járványügyi hatóság döntéséig az írásban rögzített izolációs tervben foglaltak szerint kell eljárni.
• Folyamatosan biztosítani szükséges az intézmények jogszabályban előírt módon történő egészségügyi ellátását, a szerződött orvosok és egészségügyi szakemberek helyszínen való munkavégzését es rendelkezésre állását, szükség esetén az egészségügyi ellátás biztosítására kötött szerződést felül kell vizsgálni.
Továbbra is folyamatos kapcsolatot kérek az intézmény orvosával, a helyi rendelővel, szakrendelőkkel, fekvőbeteg intézményekkel.
Amennyiben ebben a kapcsolattartásban nehézség adódik, kérem a munkatársakat, azonnal értesítsék az intézményvezetőt, intézményvzető ápolót.
• Az intézményvezető az intézményben meghatározott orvosi rendelési időn kívül szükség esetén vegye fel a kapcsolatot a területileg illetékes egészségügyi alapellátást biztosító orvosi ügyelettel az orvosi kompetenciába tartozó szakkérdések eldöntése tekintetében.
Ezen intézkedésre felhatalmazom a vezető ápolót, aki akadályoztatásom esetén eljárhat ez ügyben, tartva velem a szoros tájékoztatást.
• A munkavállalóknak az ellátottakkal való közvetlen érintkezéskor, vagy ha tartósan másfél méteren belüli távolságban vannak az ellátottakkal, míg a közösségi programok alkalmával és a közösségi terekben való tartózkodás esetén lehetőség szerint az ellátottaknak is orr-. száj maszkot kell viselniük.
A gyakorlat azt mutatja, hogy hordják az időseink a részükre kiosztott maszkot. Aminek a betartását kérem e vonatkozásban
azok cseréje
és fertőtlenítése
valamint helyes használat (nem orr vagy áll alatt)
• Az alapvető higiéniai szabályok, valamint a köhögési etikett fokozott betartása szükséges az igénybevevők és a munkatársak körében:
• Kézmosási és —fertőtlenítési lehetőségek megteremtése (étkezés elött és étkezés után, a lakókkal való érintkezés elött és után, szennyezett felszínnel való érintkezés után) fekvőbetegek esetében is
• A kéz higiénéről való tájékoztatás (plakát, piktogram a kézmosók fölött) kifüggesztése szükséges.
• Papírtörlők és szappan biztosítása a mosdókagylóknál.
• Étkezés elött szükséges az ellenőrzött kézmosás alkalmazása minden esetben.
• Tüsszentés és köhögés esetén papírzsebkendő használata, amit azonnal szemetesbe kell dobni, majd alapos kézmosás szükséges.
• A felsőruházat és a személyes textíliák gyakoribb tisztítása.
• A megszokott érintkezési, üdvözlési formákat, például a kézfogást, a puszit, a baráti ölelést mellőzni kell.
• Ezen protokollok betartását továbbra is fokozottan kérem, figyelembe véve azt, hogy több idős inkább nem megszokja, hanem az idő múlásával elhagyni képes a helyes gyakorlatot.
• Folyamatosan nyomon kell követni az ellátottak alap higiénés állapotát, a fűrdésre, tisztálkodásra, a ruha cseréjére fel kell hívni az ellátottak figyelmét.
• Az igénybevevők ruháit (ha a textília alkalmas a magas hőfokon történő mosásra) 90-95 Celsius fokon szükséges mosni.
• Magam ezt annyival egészítem ki, hogy az ilyen magas hőfokú mosás akkor szükséges, amennyiben nem használnak fertőtlenítő mosószert vagy fertőtlenítő adalékot. Alacsonyabb hőfokú mosás esetén megfelelő a (gőzölős) vasalással történő fertőtlenítés is.
Kérem a mosónőt, a számára kiadott utasításnak megfelelően járjon el a továbbiakban is.
• Az intézmények fertőtlenítő takarítását folyamatosan biztositani szükséges (beleértve a lakószobákat, közösségi helyiségeket, vizes helyiségeket és a munkatársak tartózkodására szolgáló helyiségeket is, korlát, kilincs, kapcsoló stb.), az igénybevevők takarításba történő bevonása kizárólag felügyelettel lehetséges.
A takarítók egyesével öltözhetnek át az öltözőjükben, és a kulcsot azt követően kötelesek leadni a nővérszobában, főnővériben. Felesleges dolgokat, szatyrokat, csomagokat az intézménybe be nem hozhatnak. Sem ők, sem más dolgozó.
A munkaidő alatt csoportosan az intézmény egyetlen helyiségében sem tartózkodhatnak, Munkavégzésük során az ellátottakkal is kötelesek megtartani a szociális távolságot.
Amennyiben ennek betartására nem hajlandóak, azt haladéktalanul kell jelezni az vezető ápolónak, aki a polgármesterrel tart kontaktot ez ügyben.
Felelős :
• vezető ápoló
• gondozási egységvezető ápoló
• Az intézményben lévő felületeket naponta több alkalommal fertőtleníteni kell, különös tekintettel az asztalokra, székekre, matrachuzatokra, ágykeretekre és minden olyan tárgyra, amelyet az ellátottak saját maguk kezelnek (pl.: mikrohullámú sütő, televízió távirányító, számítógép, telefon, kulcs stb.).
• Az épületet és annak minden helyiségét naponta többször szükséges átszellőztetni.
• A közösségi terekben kerülni kell a zsúfoltságot, az étkezések alkalmával biztosítani kell a személyek közötti legalább 1,5 méteres távolságot. Az igénybevevők közötti interakciókat a lehetőségekhez mérten minimalizálni szükséges.
Ezzel kapcsolatosan kérem a kialakított helyes gyakorlat további folytatását, felelős:
• vezető ápoló
• gondozási egységvezető ápoló
• műszakvezető ápolók
Jelen Tisztifőorvosi Eljárásrendnek nem része, de fel kívánom eleveníteni a korábbi szabályozásokból a következőket:
• Az intézmény elhagyását tiltó rendelkezésekre tekintettel, az alkohol fogyasztás hiányából adódó állapotváltozásra vonatkozó, orvos által ajánlott terápia alkalmazása ajánlott.
Intézményünkben eddig is az volt a gyakorlat, hogy akik alkohol problémával küzdöttek, azokat az intézményből eltanácsoltuk, az esetleges titkos ivók esetében kérjük az orvos segítségét, amennyiben delilálás tünetei lennének felfedezhetők.
Súlyos esetben pedig továbbra is tartsuk magunkat ahhoz, hogy a Házirend súlyos megsértése miatti intézményi ellátotti jogviszony megszűntetését helyezzük kilátásba, majd foganatosítjuk. Ezen az intézkedésen a járvány nem változtat.
• Amennyiben az időjárás függvényében arra lehetőség van, javasolt az udvaron, szabadlevegőn való csoport foglalkozások szervezése.
Magam a mentális gondozási egységtől kifejezetten kérem, hogy amennyiben az idő engedi, időseink udvaron történő szellemi – testi tréningjét kiemelten kezeljük. Csak figyeljünk oda az időjárásnak megfelelő elemek használatára ( árnyékolás, réteges, mindig időjárásnak megfelelő öltözet)
A tornáztatásokat is megfelelő védőtávolságok betartása mellett tegyék meg, és a foglalkoztatáshoz tornáztatáshoz kiadott eszközöket kiadás előtt és után fertőtleníteni szükséges. Tehát az eszközhasználat kívánalom, hiszen színesebbé, könnyen kivitelezhetővé teszi a mozgásos gyakorlatokat, de fertőtlenítéshez között. (előtte/utána)
A zene és a mozgás kiemelt eleme legyen a kinti tartózkodásoknak.
A mozgásukban nehezítetteknél kiültetés során is legyenek a védőtávolságok megtartva.
A fekvő ellátottak esetében a naponta többszöri szellőztetést alkalmazzuk, és mozgatásuk/tornáztatásuk mindig nyitott ablak mellett történjen.
Nagyon jól működtek a kapun kívüli koncertek, a terápiás munkatárs tekintse követendő példának a hasonló megmozdulások szervezésénél.
Csak olyan kontrolálás mellett lehetséges, ami nem vonja maga után a településen élők csoportosulását sem.
Továbbra is megkövetelem következő intézkedések betartását:
• az elrendelt látogatási és intézmény -elhagyási tilalomra tekintettel a bejáratnál felhívás kihelyezése szükséges a tilalomról, valamint az elérhetőségekről és a kommunikációs csatornákról.
• Az intézmény működéséhez elengedhetetlenül szükséges eszközök, anyagok, készletek beszállítóit az intézmény területére be lehet engedni, azonban az áru átvételére a szabadlevegőn ( udvaron) vagy egy kijelölt épületrészben kerüljön sor. Az árufogadásra kijelölt épületrészt az ellátottak elől el kell zárni, az áru átvétel ideje alatt a kijelölt épületrészben az áru átvételére feljogosított munkatárs/ak/ tartózkodhatnak. Az áru átvételét követően az épületrészt fertőtleníteni kell. A halasztható beszerzéseket későbbi időszakban kell realizálni.
• Azokat a karbantartási és hibaelhárítási munkálatokat, aminek elmaradása az intézmény folyamatos működését veszélyezteti, el lehet végezni. A halasztható feladatokat későbbi időpontban kell megvalósítani. A hibaelhárítást végző külső szervezet munkavégzését az intézmény által kijelölt munkatárs segítse, lehetőség szerint el kell kerüli az intézmény személyzetével és ellátottjaival történő továbbiérintkezést. A munkálatok befejezésekor az érintett helyiséget, épületrészt indokolt esetben a lehetőségekhez képest fertőtleníteni kell.
• Szükséges a műszakra jelentkező munkatársak és önkéntesek nyilatkoztatása a műszak megkezdése előtt az egészségi állapotra és arra vonatkozóan, hogy az elmúlt időszakban került- e járványügyi szempontból kockázatot jelentő személlyel kapcsolatba.
• Szükséges felkészülni a betegség tüneteit mutató igénybevevők izolációjára, kérem, hogy a már elkészített és írásban rögzített elkülönítés gyakorlatot kövessük szükség esetén, mely az intézmény rendelkezésére álló személyi és tárgyi feltételek figyelembevételével került megalkotásra. -Az izolációs tervben foglaltakról a lakók elhelyezésében bekövetkező esetleges módosításokról ( p láköltözés másik szobába ) az érdekképviseleti fórum tagjait, a lakókat és a dolgozókat tájékoztatni kell. -a tájékoztatás céljából lakógyűlést lehet , de nem kötelező összehívni, azt egyéb módon is meg lehet tenni.
• A szociális szakosított intézményekben a készpénzzel történő térítési díj befizetést lehetőség szerint továbbra is mellőzzük. Tartsuk magunkat a továbbiakban is ahhoz, hogy a fizetési kötelezettségüket átutalással vagy postai befizetéssel teljesítsék.
• Elérhetővé kell tenni az igénybevevők számára a hozzátartozókkal való kapcsolattartáshoz szükséges telefon és számítógép használatot. Javasolt az intézményben olyan helyiség kiválasztása számítógép és internet használati lehetőséggel, ahol a lakó elkülönített módon tud virtuális kapcsolatot teremteni a szeretteivel. ( még ha erre nem is áll külön helyiség rendelkezésre )
• Korábban az igénybevevők számára a csomagok fogadására a megfelelő higiéniai szabályok betartása mellett engedélyezett volt azzal, hogy a megküldött csomagok romlandó terméket nem tartalmazhatnak.
Egyetlen hozzátartozót sem lehetne kiemelni, aki ezt betartotta. A megromlott gyümölcsökkel, élelmiszerekkel csak a fertőzés lehetősége indult be az intézményben. Sajnos nincs raktározásra alkalmas helyünk, ahol 48 óráig a csomagokat megfelelő higiénés körülmények között tudnánk bevállalni, a beadott csomagok tartalma és kompaktságának hiánya pedig nem tette lehetővé a fertőtlenítést. A hozzátartozók sem tartották be a csomagméreteket. Vagy túlzott fizikai terhet jelentett a dolgozóknak az átvétel ( pl. GLS csomag, kartonszámra ásványvíz ) vagy szinte egyesével hordták be az ellátott által kért holmikat. Ezt térítési díj emelés nélkül fertőtlenítőszerrel nem lehet győzni.
• Tekintettel arra, hogy a fenti pont csak egy lehetőség, és intézményünk csomagok fertőtlenítésére és izolálására a fentiek miatt nincs felkészülve, és mert kerülni igyekszünk a fertőzésveszélyt, intézményünk csak rendkívüli esetben fogad be csomagot az ellátottak részére.
• Az intézményi infekciókontroll feladatokat és az ellátottak COVID-19 megbetegedéssel kapcsolatos teendőit az Országos Tisztifőorvos és a Miniszter által jóváhagyott szociális intézményekre vonatkozó eljárásrend tartalmazza, ennek betartása kötelező.
o a munkatársak fokozottan figyeljék az igénybevevők esetében a tünetek megjelenését.
o Koronavírusra utaló tünet megjelenése esetén haladéktalanul értesíteni kell az intézmény orvosát vagy a háziorvost, és haladéktalanul gondoskodni kell az elkülönítésről.
o Koronavírusra utaló tünet esetén az ellátottat úgy kell tekinteni, mintha fertőzött lenne, és a járványügyi hatóság döntéséig az írásban rögzített izolációs tervben foglaltak szerint kell eljárni.
o Folyamatosan biztosítani szükséges az intézmények jogszabályban előírt módon történő egészségügyi ellátását, a szerződött orvosok és egészségügyi szakemberek helyszínen való
o munkavégzését és rendelkezésre állását, szükség esetén az egészségügyi ellátás biztosítására között szerződést felül kell vizsgálni.
o Az alaptő higiéniai szabályok, valamint a köhögései etikett fokozott betartása szükséges az igénybevevők és a munkatársak körében:
- Kézmosási és -fertőtlenítési lehetőségek megteremtése (étkezés előtt és étkezés után, a lakókkal való érintkezés előtt és után, szennyezett felszínnel való érintkezés után).
- A kéz higiénéről való tájékoztatás kifüggesztése szükséges.
- Papírtörlők és szappan biztosítása a mosdókagylóknál
- Étkezés előtt szükséges az ellenőrzött kézmosás alkalmazása minden esetben,
- Tüsszentés és köhögés esetén papír zsebkendő használata, amit azonnal szemetesbe kell dobni, majd alapos kézmosás szükséges.
- A felsőruházat és a személyes textíliák gyakoribb tisztítása
- A megszokott érintkezési, üdvözlési formákat, például a kézfogást, a puszit, a baráti ölelést mellőzni kell.
Akár többször is – szükséges az alapvető kézfertőtlenítés megtétele, kéz higiéné fenntartása, amelyet a munkatársaknak kötelező figyelemmel kísérni, ellenőrizni.
Folyamatosan nyomon kell követni az ellátottak alaphigiénés állapotát, a fürdésre, tisztálkodásra, a ruha cseréjére fel kell hívni az ellátottak figyelmét.
Az igénybevevők ruháit 90-95 Celsius fokon szükséges mosni, amennyiben nem használnak fertőtlenítő mosószert vagy fertőtlenítő adalékot. Alacsonyabb hőfokú mosás esetén megfelelő a gőzülős vasalással történő fertőtlenítés is.
Az intézmények fertőtlenítő takarítását folyamatosan biztosítani szükséges, az igénybevevők takarításba történő bevonása kizárólag felügyelettel lehetséges.
Az intézményben lévő felületeket naponta több alkalommal fertőtleníteni kell, különös tekintettel az asztalokra, székekre, matrachuzatokra, ágykeretekre és minden olyan tárgyra, amelyet az ellátottak saját maguk kezelnek
Az épület és annak minden helyiségét naponta többször szükséges átszellőztetni.
A közösségi tereken kerülni kell a zsúfoltságot, az étkezések alkalmával biztosítani kell a személyek közötti legalább 2 méteres távolságot. Az igénybevevők közötti interakciókat a lehetőségekhez mérten minimalizálni szükséges.
Az intézmény elhagyását tiltó rendelkezésre tekintettel, az alkohol fogyasztás hiányából adódó állapotváltozásra vonatkozó, orvos által ajánlott terápia alkalmazása ajánlott.
Jelen Eljárásrend szeptember 22.-i bevezetésével (mely intézményvezető útmutatóm alapját képezi) – érvényét veszíti a 2020. július 2.-án kelt miniszteri Útmutató a koronavírus megelőzésére és a kockázatok csökkentésére a szociális szakosított ellátást nyújtó intézmények részére.
Kedves Kollégák !
Már fél éve vagyunk ebben a rendkívüli helyzetben, ami nem kis feladatot ró ránk.
Nekem a vírussal kapcsolatos naprakész szabályozás, Önöknek pedig azok betartása tér el a megszokott mindennapoktól.
Úgy gondolom, ezen időszak alatt megérezték, hogy a belső szabályzatok, utasítások, protokollok az Önök munkavégzésének segítése érdekében időben lettek elvégezve.
Számomra is öröm, hogy a megyei Titsztifőorvos Asszony nevében Senviczki Ágnes megyei szakfelügyelő ápolótól a mellékelt levelet kaptam.
Mivel a szabályozás az én feladatom, és a végrehajtás elsősorban az Önöké, megerősít abban, hogy ha a szakmai vezetők is ehhez még a folyamatos kontrollt mellé teszik, jó úton járunk annak érdekében, hogy időseinket ettől a súlyos vírustól jó eséllyel megmentsük, illetve egy esetlegesen megjelenő továbbfertőzést meg tudjuk akadályozni.
Ebben az egységben nagyon köszönöm az Önök munkáját. Bár anyagi téren nem érezzük az elismerést, de az, hogy megyei szinten a munkánknak jó iránya van, önmagában is öröm.
Köszönöm további együttműködésüket, és kérem a szabályok további betartását.
Szendrőlád, 2020. szeptember 22.
dr Zsíros Lászlóné intézményvezető